La începutul acestei luni a fost inaugurat la Bucureşti Centrul European al consumatorilor pentru România, ca şi
site-ul său, încă incomplet.
Vă puteţi adresa Centrului atunci când aveţi probleme cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european. Totodată, Centrul oferă consultanţă şi sprijin oricărui consumator care are o problemă, comunicându-i care sunt regulile europene şi naţionale.
Consumatorul român nu îşi cunoaşte, în majoritatea cazurilor, drepturile pe care le are în relaţia cu comerciantul sau cu producătorul mărfii achiziţionate.
Din acest punct de vedere, informaţiile pe care le puteţi găsi pe site mi se par deosebit de utile.
Câţi dintre noi au auzit de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor? Nu am văzut informaţii despre adoptarea ei în nici un ziar şi pe nici un post de televiziune.
Cauza este probabil legată de interesul faţă de publicitatea pe care o plătesc diverse companii dar şi prevederea din lege care enumeră printre practicile comerciale incorecte “utilizarea unui context editorial în mass-media, în vederea promovării unui produs pentru a cărui reclamă comerciantul a plătit, fără însă ca aceasta să se precizeze clar fie în cuprins, fie prin imagini sau sunete uşor de identificat de către consumator (publicitate mascată)”.
Citez alte câteva informaţii de pe site:
- In ceea ce priveşte garanţiile “toate produsele fie că vorbim de autovehicule, pantofi, aparatură electrocasnică, haine, aparatură audio video sau pur şi simplu o mătură, cu anumite excepţii, puţine la număr, se vor supune aceloraşi reguli”.
- “Garanţie legală - termen de garanţie de doi ani, aplicabil tuturor produselor. În cazul produselor folosite, acest termen poate fi redus la 1 an, prin acordul de voinţă dintre consumator şi vânzător”.
- “Consumatorul are dreptul să achite anticipat, integral sau parţial, obligaţiile sale rezultate din contractul de credit. În cazul achitării anticipate a obligaţiilor sale contractuale, consumatorul are dreptul la o reducere echitabilă a costului creditului, stabilită proporţional cu perioada de utilizare a creditului respectiv”.
E util să ştim şi că, în scopul protecţiei sănătăţii consumatorilor, Comisia Europeană a adoptat recent
o propunere privind sporirea claritatii etichetelor produselor alimentare.