Am aflat din mass media că tăierea tradiţională a porcilor, vânzarea produselor lactate de către ţărani, agroturismul fără bucătării de zeci de mii de Euro încalcă normele europene.
N-am văzut nimic în presa românească despre faptul că există norme europene foarte stricte pentru protecţia consumatorilor, pentru sancţionarea publicităţii înşelătoare şi a practicilor comerciale incorecte.
O explicaţie simplă ar fi: cei care plătesc publicitate nu trebuie deranjaţi.
Şi totuşi în UE, mecanismele de protecţie a consumatorilor sancţionează drastic multe încălcări de norme pe care noi le răbdăm zi de zi:
Directiva europeană asupra practicilor comerciale incorecte este încălcată frecvent în toată ţara, dar acest fapt trece neobservat de presa noastră “incoruptibilă” şi de autorităţile Statului care au obligaţia, conform art. 11 din Directivă să ia măsuri împotriva practicilor comerciale incorecte. Lipsa anunţurilor explicite privind diverse comisioane practicate de bănci, practică uzuală la noi, se înscrie perfect în procedurile incriminate de art. 6 alin. 2 din Directivă.
UE dispune de
documente cu largă răspândire care atrag atenţia consumatorilor asupra modului (rar respectat la noi) în care trebuie să fie informaţi asupra produselor cumpărate.
Un document foarte util numit
10 pricipii de bază pentru protecţia consumatorilor în UE este disponibil în 20 de limbi pentru a fi tradus şi multiplicat, dar nici în vreo agenţie guvernamentală cu oameni mulţi şi bine plătiţi şi nici în presa scrisă şi audiovizuală nu e nimeni interesat să-i afle românii conţinutul, poate pentru că nu prezintă interes nici pentru Rompetrol nici pentru constructorii de autostrăzi, cu contracte grase, nici pentru dealerii şi importatorii de autovehicule.
Mai mult decât atât: par să existe interese ca nici legislaţia românească în materie să nu fie cunoscută. Câţi dintre cei care cumpără prin e-commerce sau prin comenzi telefonice cu plata la primire, ştiu că că la art.7 alin 1 din Ordonanta nr. 130/2000 (în forma aprobată de Parlament) se prevede: “
Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor”. Informaţia am cules-o de pe blogul
Drept&Internet.
În concluzie UE e bau-bau pentru ţărani, nu pentru politicienii care nu vor Agenţia Naţională de Integritate sau pentru oamenii de afaceri necinstiţi.
P.SMi-a atras atenţia un cunoscut că pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, organism subordonat Guvernului, e uitat din 5 mai 2006,
un proiect de lege privind reglementarea unor practici comerciale incorecte, care preia prevederile Directivei.
In schimb Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară s-a îndurat, cu mare greutate, să prelungească cu 6 luni vânzarea în oraşe, de către producători, a laptelui şi produselor din lapte, a peştelui şi produselor din pescuit, a mierii şi a produselor din miere. După care aceste activităţi vor fi preluate de comercianţi, cu profituri probabil importante, dar fără reglementări europene.