Deşi transformarea unui text scris în vorbe spuse stârneşte, de multă vreme, interesul programatorilor, traducerea procedurii în aplicaţii practice a fost relativ restrânsă. Ştiam că metoda e folosită pentru învăţarea limbilor străine şi că permite oamenilor care nu pot vorbi să comunice prin telefon.
Am întâlnit chiar şi un
sit demonstrativ şi am ascultat o sinteză mediocră a unor texte scurte scrise de mine. Am mai citit cu mirare că a fost brevetat un
sintetizator care traduce gândurile în vorbe.
Căutând, la rugămintea unui amic, informaţii despre sinteza sunetelor, Google mi-a povestit că
o firmă specializată în tehnologia specifică Call Centerelor oferă, printre altele, un program de transformare a vorbelor în date care pot fi citite de calculator, un program de recunoaştere a vocii interlocutorului şi un program de sinteză vocală a unui text existent.
Nu sunt mulţi ani de când a apărut noţiunea de "Call Center". Alături de multe alte mecanisme de marketing bazate pe comunicaţii şi pe tehnologia informaţiei, Call Centerul a cunoscut o dezvoltare explozivă.
Oferta de care vorbeam arată că tendinţa de externalizare a activităţii de Call Center către ţări cu lefuri mici, care dădea speranţe de joburi şi unor tineri români vorbitori de limbi străine, este înlocuită de tendinţa de „robotizare” aproape completa a acestor servicii. Cu alte cuvinte, zice oferta, o companie care dispune de o bază de date bine pusă la punct poate reduce foarte mult numărul oamenilor care răspund la telefon, cumpărând cu 6000 de dolari un sistem care funcţionează 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână.
Şi pentru că metodele moderne de marketing presupun prezentarea spectaculoasă a mărfii, un text englezesc introdus în caseta „Text To Voice Demonstrations”
transformă un text scris în vorbe spuse clar de una din vocile oferite, la alegere.
Mie mi-a plăcut felul în care vocea virtuală a americanului Frank a pronunţat „Bună ziua. Ce mai faci?” E drept că a trebuit să scriu „Buna ziua. Cha mai fatch?”
Până la urmă, sinteza vocii din text scris şi-a găsit un debuşeu spectaculos. E un succes care nu-i bucură deloc pe cei care sperau că dezvoltarea sistemelor Call Center le va oferi locuri de muncă.